Niet langer ondersteunde browser:
Het ziet ernaar uit dat wij uw browser niet meer ondersteunen. Hierdoor kunnen sommige features niet werken.

Elektriciteitsattest

Een elektriciteitsattest toont aan of je elektrische installatie voldoet aan alle AREI eisen en correct en veilig werkt. Maar hoe krijg je nu zo’n elektriciteitsattest? Wat bij verkoop van je woning? Hoeveel kost het? En wanneer moet je verplicht over een zo’n keuringsattest van je elektriciteit beschikken? In dit artikel lees je meer info over elektriciteitsattesten en de wetgeving errond.

Ga snel naar:
Elektriciteitsattest bij verkoop woning
Hoe krijg ik een elektriciteitsattest?
Prijs keuringsattest elektriciteit
Wanneer elektriciteitsattest verplicht?
Ontvang vrijblijvend offertes 

 

 

Wat is een elektriciteitsattest?

Sinds 1 oktober 1981 is een elektriciteitskeuring verplicht en moeten nieuwe of gewijzigde elektrische installaties altijd gekeurd worden. Een elektriciteitsattest, ook gelijkvormigheidsverslag genoemd, is een officieel keuringsverslag, dat opgemaakt wordt na keuring van de elektrische installatie. Een elektriciteitsattest is altijd opgemaakt door een erkend controleorganisme.

In het keuringsverslag van je elektriciteit zijn de volgende gegevens terug te vinden:

  • Algemene informatie over de elektrische installatie
  • Administratieve gegevens, nummer van het proces-verbaal
  • Checklist (uitgevoerde controles, metingen)
  • Vaststelling van eventuele inbreuken (met eventueel een een situatieschets of ander schema ter verduidelijking)
  • Uiteindelijke goedkeuring of afkeuring

LET OP: het elektriciteitsattest is 25 jaar geldig. Na deze periode moet de elektrische installatie opnieuw gekeurd worden. Dat betekent ook dat iedere elektrische installatie sowieso om de 25 jaar gekeurd moet worden. Een vakman kan je verder informeren over elektriciteitsattesten en -keuringen. Vind een vakman in de buurt.

 

Elektriciteitsattest bij verkoop woning

Tijdens het tekenen van de akte van aankoop moet je altijd een keuringsrapport kunnen voorleggen. Het is overigens aan te raden om de inhoud van het rapport al eerder in de onderhandse verkoopovereenkomst vast te leggen. Zo voorkom je discussies achteraf en is het voor beide partijen duidelijk wat de conditie is van de installatie en wie er verantwoordelijk is voor het op orde brengen ervan (bij afkeur). Je mag de woning namelijk nog steeds verkopen, ook al is de installatie afgekeurd. Daarvoor zijn wel enkele voorwaarden:

  • Je moet de verkoopdatum melden aan de keurende instantie.
  • De koper moet de installatie in orde brengen binnen 18 (bij installatie ouder dan 1 oktober 1981) of 12 (alle andere gevallen) maanden.
  • Er is geen risico voor onveilige situaties door een slechte werking van de installatie.

Meer info over een elektriciteitsattest bij verkoop? Een vakman kan je alle nodige informatie verschaffen, je elektriciteit keuren en je het nodige keuringsattest voor je elektriciteit bezorgen. Ontvang vrijblijvend offertes.

 

Voorbeeld keuringsattest elektriciteit

elektriciteitsattest

 

Hoe krijg je een elektriciteitsattest?

Om een elektriciteitsattest te verkrijgen, moet je je installatie laten keuren door een door de overheid erkend keuringsorganisme. Op de website van de dienst economie vind je een lijst met erkende keuringsorganismen, zoals Belor, SOCOBEL, ACMV, Certinergie… Nadat het keuringsorganisme je installatie gekeurd heeft, maakt deze dan een elektriciteitsattest op, dat 25 jaar geldig blijft wanneer er geen grote aanpassingen aan je installatie gedaan worden.

 

Prijs keuringsattest elektriciteit

Een elektriciteitskeuring kost gemiddeld € 100 à 200 (excl. btw). Die prijs kan wel verschillen naargelang factoren zoals de grootte van je woning en het aantal elektriciteitsmeters.

TIP: de kostprijs voor een elektriciteitsattest verschilt verder ook afhankelijk van het controlemechanisme. Daarom is het een goed idee om meerdere offertes aan te vragen. Zo kan je niet alleen prijzen, maar ook voorwaarden, adviezen, kostenposten… vergelijken. Ontvang vrijblijvend prijsvoorstellen op maat.

 

keuringsattest elektriciteit

 

Wanneer moet je verplicht over een elektriciteitsattest beschikken?

Een elektrische keuring, en dus ook een geldig keuringsattest van je elektrsiche installatie, is verplicht in elke woning. Elke elektrische installatie moet namelijk voldoen aan de AREI eisen. We zetten nog even de specifieke situaties op een rij wanneer je je installatie opnieuw moet laten keuren:

  • Eerste ingebruikname: wanneer je een nieuwe elektrische installatie laat plaatsen moet je deze voor de eerste ingebruikname laten keuren.
  • Periodiek: om de 25 jaar moet elke elektrische installatie die al gekeurd werd, opnieuw gekeurd worden.
  • Verkoop woning: als je een woning verkoopt met een installatie die na 1 oktober 1981 nog niet gekeurd is, is een elektriciteitskeuring bij verkoop ook verplicht.
  • Wijziging, uitbreiding of verzwaring: een keuring is ook verplicht wanneer je je installatie wijzigt, uitbreidt of laat verzwaren.
  • Tijdelijke of mobiele installaties: ook elke tijdelijke of verplaatsbare elektrische installatie zoals een werfkast moet je laten keuren.

BELANGRIJK: enkel bij verkoop van een woning is het wettelijk verplicht om het attest van de elektrische keuring te kunnen voorleggen. Een vakman kan je verder informeren over de wetgeving rond elektrische keuringen en elektriciteitsattesten. Vul daarom zeker onderstaand offerteformulier in en kom in contact met erkende keurders in jouw buurt:

 

Offertes voor elektriciteitswerken ontvangen?

Kies voor een erkend elektricien en verzeker jezelf van een correcte uitvoering van de werken. Via onderstaand formulier ontvang je vrijblijvend prijsvoorstellen en advies van maximaal 3 vakmannen actief in jouw buurt.

  • Gratis
  • Vrijblijvend
  • Vergelijk & Bespaar
  • Erkende elektriciens